In een ideale wereld met onbeperkte middelen heeft iedere student de tijd om zich zo lang te ontplooien als dat ze dat zelf willen op een universiteit met onderwijs dat hoogstaand is op alle vlakken. Helaas staat de U in RUG niet voor Utopia en zullen er keuzes moeten worden gemaakt. Soms blijkt dat het één niet samen met het ander kan, en de last die de slechte rendementen leggen op ons onderwijs is voor ons onacceptabel.

Dat recidivisten bij studies als bedrijfskunde tegenwoordig niet meer toegelaten worden bij de werkcolleges van eerstejaars vakken is één van de trieste gevolgen van slechte rendementen in het tijdperk van de massa-universiteit. Wanneer bij bepaalde opleidingen eerstejaars studenten in het eerste semester 25% minder dan 5ec behaalt, terwijl er ook door 25% meer dan 25ec wordt behaald, kun je dan blijven vasthouden aan keuzevrijheid? Studenten hebben ook verantwoordelijkheid, en wanneer zij deze niet nemen dan zal hier beleid op gemaakt moeten worden. Lijst Calimero acht de ingezette rendementsmaatregelen daarbij niet voldoende om het tij te keren. Een bindend studeadvies (BSA) is één van de alternatieve mogelijkheden en Lijst Calimero vindt deze maatregel in het huidige klimaat erg redelijk. Het algemene belang van de student van goed onderwijs mag nooit ten koste gaan van de studenten die er bewust voor kiezen de prioriteit in het eerste jaar niet bij hun studie te leggen. Daarnaast kan een BSA voorkomen dat studenten die het niveau van de universiteit niet aankunnen de kans krijgen om eerst een paar jaar aan te modderen. Dit is ook in hun eigenbelang.

Tot zover de principe kwestie. Wat betreft de uitvoering: de bovenstaande redenatie betekent nog niet dat wij zomaar onze steun verlenen aan een RUG-brede invoering van een BSA. In tegendeel, eerst moet er gekeken worden of er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Dat betekent onder andere een eerlijke voorlichting, een goede studeerbaarheid van het programma, en een goede begeleiding bij het kiezen van een vervolgstudie voor de studenten die een negatief studieadvies te verwerken krijgen. In hoeverre de RUG hier klaar voor is zal eerst moeten blijken aan de hand van een grondige analyse.

Zoals door andere partijen al vaak is aangehaald bestaat er geen wetenschappelijk bewijs voor het effect van een BSA. Hier kijken wij niet van op, het effect van een BSA op de rendementen hangt namelijk veel af van de zogenaamde instellingsgebonden factoren. Een soepele overgang van het middelbaar naar het wetenschappelijke onderwijs is één van deze factoren. De inrichting van het onderwijs op de Universiteit Utrecht is wat ons betreft een voorbeeld van hoe dit kan zonder je als academische instelling over te geven aan verschoolsing.

 

Daarnaast moeten ook de neveneffecten van een BSA onder ogen gezien worden. Lijst Calimero vindt het actieve studentenleven een essentieel onderdeel van het karakter van de RUG. Deze meerwaarde mag in onze ogen nooit onderschat worden. Een BSA vormt een gevaar voor de vele studentenorganisaties in Groningen. Door deze organisaties bij de plannen te betrekken kunnen echter slimme maatregelen worden bedacht die de problemen grotendeels voorkomen.

 

De rector heeft de toezegging gedaan dat al onze zorgpunten worden meegenomen in het implementatieplan. Ook is aangegeven dat, in tegenstelling tot eerdere uitspraken van het College van Bestuur, er wordt afgezien van het streven om een BSA overal per september 2010 in te voeren. Opleidingen die er niet klaar voor zijn, zullen nog geen BSA krijgen. De studentenfracties van de universiteitsraad krijgen daarbij de ruimte om hun invloed uit te oefenen op het implementatieplan, doordat zij onderdeel zullen vormen van de stuurgroep die ten grondslag ligt aan de invulling van het implementatieplan. Daarnaast wordt de mogelijkheid onderzocht om de medezeggenschap adviesrecht te geven op het implementatieplan.

 

Last but not least,wij hebben het al vaker gezegd, Lijst Calimero vindt het onacceptabel wanneer het onderwijsniveau ten koste gaat van de focus op rendementsverbeteringen. Feministisch Fordisme, dat is de term die ons te binnen schiet wanneer we kijken naar het beleid dat op onze universiteit gevoerd wordt. Zonder eerst goed te kijken naar de problematiek, worden er op basis van statistiek targets gesteld aan het aantal vrouwelijke hoogleraren op onze universiteit, en hetzelfde kan gezegd worden over de blinde race richting een rigoureuze verbetering van onze ridicule rendementen. Helaas zien wij dat belangrijke academische waarden, zoals redeneren, beargumenteren en kritisch evalueren bijna verdwenen zijn bij veel van onze opleidingen. Lijst Calimero heeft niet de illusie dat de invoering van een BSA het wondermiddel is om deze academische waarden in ere te herstellen. Wel kan het de druk op ons onderwijssysteem verlagen en zo mogelijkheden scheppen voor kwalitatief beter onderwijs. Wij willen dan ook snel aandacht voor de bedrijfsmatige visie op onderwijs die ervoor zorgt dat docenten en studenten steeds meer op herders en schapen beginnen te lijken. Ook deze aandacht werd in de commissievergadering door de rector toegezegd. Al met al is dit voor ons voorlopig genoeg om de discussie voort te zetten, want zoals u bij het lezen van dit stuk waarschijnlijk al wel duidelijk is geworden, de discussie is nog lang niet voorbij.

 bsa-1

Illustratie: Paul de Vreede (www.pauldevreede.nl) bewerkt door Lijst Calimero