Lijst Calimero vindt het onacceptabel dat studenten nog steeds regelmatig onderwijs krijgen van docenten die de Engelse taal niet goed beheersen. Met de ambitie van het College om steeds meer studies naar het Engels te transformeren zal dit probleem alleen maar vaker voorkomen en zal er ook gekeken moeten worden hoe studenten uit verschillende culturen optimaal van elkaar kunnen leren. Lijst Calimero is met een aantal suggesties gekomen voor het College om dit probleem aan te pakken, wij zijn blij mee te kunnen delen dat het College de suggesties van Lijst Calimero overneemt!
Update van de BKO
Een van de suggesties van Lijst Calimero heeft te maken met de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO). De BKO is een bewijs van didactische bekwaamheid die door docenten in het wetenschappelijk onderwijs behaald moet worden: de basis van de kwaliteit van een docent dus. In Leiden is het al zo dat docenten die onderwijs in het Engels geven naast de reguliere BKO ook een certificaat Basiskwalificatie Taalvaardigheid Engels (BKE) dienen te hebben die de basiskwaliteit van de taalvaardigheid Engels garandeert. Dit is in Groningen niet het geval, ons BKO is daarom volgens ons toe aan een update! Lijst Calimero wil een BKO 2.0 zien waar onder andere de Engelse taalvaardigheid van docenten in is geïntegreerd. De suggestie van Lijst Calimero om de eisen van het Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) toe te spitsen op internationalisering worden door het College van Bestuur overgenomen.
De RUG heeft als ambitie om de kwaliteitsaccreditatie op het gebied van internationalisering te krijgen van de NVAO. Om deze ambitie te halen is het noodzakelijk dat internationalisering niet alleen wordt gezien als het verengelsen van een studie programma, maar ook als het leren van de diversiteit aan culturen en achtergronden van de studenten. Lijst Calimero vindt het van essentieel belang dat docenten op dit punt over genoeg competenties beschikken. Om het integreren van deze diverse groep te kunnen coördineren heeft een docent andere competenties nodig dan bij het coördineren van een homogene groep studenten. Deze zogeheten internationale competenties zijn volgens Lijst Calimero essentieel om de internationalisering te gebruiken om het onderwijs te verbeteren en integratie succesvol te maken. In het BKO 2.0 dienen daarom ook interculturele competenties opgenomen te worden. Daarnaast dienen ook docenten die al hun BKO hebben behaald de mogelijkheid te krijgen om relevante cursussen te volgen voor Engelse taalvaardigheid of interculturele competenties.
Evaluatie Engelse taalvaardigheid
Een andere suggestie heeft te maken met de evaluatieformulieren van vakken. Het blijft belangrijk dat de Engelse taalvaardigheid van docenten bij elk Engelstalig vak in het evaluatieformulier opgenomen wordt, zodat het duidelijk wordt bij welke vakken de problemen liggen en jij als student een mogelijkheid hebt om ook op dit punt te evalueren over de kwaliteit van je onderwijs. Deze suggestie van Lijst Calimero wordt ook meegenomen.
Afgewogen beslissingen maken
Een van de belangrijkste uitdagingen waar faculteitsbesturen op dit moment voor staan, is genoeg draagvlak te creëren voor internationalisering onder hun staf. Staf en studenten zijn immers de key factors om de internationalisering tot een succes te maken. Daarnaast heeft Lijst Calimero benadrukt dat het niet de bedoeling mag zijn dat álle opleidingen zomaar naar het Engels getransformeerd worden. Het is belangrijk een switch naar het Engels voor elke opleiding afzonderlijk af te wegen en alleen daar door te voeren waar genoeg draagvlak gecreëerd kan worden en een transformatie naar het Engels een verbetering van het onderwijs zou betekenen. Lijst Calimero blijft alle ontwikkelingen op de voet volgen.