Lieve student,
Mijn naam is Willeke Mulder, 21 jaar oud en een derdejaars Bachelor studente Astronomy aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Ik hoop jullie volgend jaar te mogen vertegenwoordigen namens Lijst Calimero.
Gedurende mijn jaren aan de universiteit ben ik erachter gekomen dat er meer in het leven is dan studeren. Zeker wanneer de Bachelor periode al bijna voorbij is, merk je dat de tijd voorbij gevlogen is. Dat doet je beseffen dat je meer wilt halen uit je studententijd. Naast mijn studie ben ik actief lid bij studentenverenigingen Unitas SG en mijn studievereniging T.F.V. Professor Francken. Hier heb ik gemerkt dat het vertegenwoordigen van een commissie veel impact kan hebben op een vereniging.
Een hoge/goede kwaliteit van het onderwijs is de voornaamste reden dat we in Groningen studeren. Steeds meer studenten komen naar onze universiteit. Om met meer studenten dezelfde kwaliteit te behouden zal er bijvoorbeeld meer studie(keuze)begeleiding en voorzieningen moeten komen. Daarnaast moet iedereen de ruimte krijgen om zichzelf te kunnen ontwikkelen binnen en buiten de universiteit.
Net als een commissie voor een vereniging is de Universiteitsraad een belangrijk orgaan voor de Rijksuniversiteit Groningen. Voor de studentleden van de Universiteitsraad is het belangrijk om goed contact te onderhouden met de tien faculteiten en alle verenigingen die Groningen lief heeft, om te begrijpen wat er onder de studenten speelt.
De universiteitsraad spreekt namens alle studenten, waarbij elke mening telt. Echter merk ik dat op onder andere mijn Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen het bestaan van het medezeggenschap orgaan en haar bijdrage aan de universiteit vrijwel onbekend is. Ik vind het van groot belang dat alle studenten zo vroeg mogelijk bewust zijn dat alle meningen van belang zijn en je deze kan uitspreken.
Het bewust zijn van het bestaan van de universiteitsraad is niet het enige wat verschilt tussen de faculteiten. Om te zorgen dat iedereen gelijke kansen krijgt zal ik aankomend jaar willen streven naar gelijkheid binnen de universiteit om zo de kwaliteit van het onderwijs te behouden. Elke faculteit zal dezelfde kansen op kwalitatief goed onderwijs moeten hebben en hier zou ik mij graag voor willen inzetten.