Lijst Calimero interviewt een aantal studenten met een bijzonder verhaal. Wat vinden zij van hun studie, het studentenleven en de medezeggenschap? Welke tips geven zijn aan hun medestudenten? Aan de Medische Faculteit spraken wij met Stefan Knapen.
Wie ben je?
Ik ben Stefan Knapen, derdejaars Geneeskunde en verder erg actief naast mijn studie. Zo zit ik in de de faculteitsraad van de Faculteit Medische Wetenschappen, ben ik voorzitter van een congrescommissie die een congres organiseert voor het Landelijk Medisch Studenten Overleg en zit ik ook in de Universitaire Commissie Onderwijs. Daarnaast geef ik workshops aan studenten over hoe zij slimmer kunnen werken. Denk aan een powernap na een zware nacht om toch wakker/productief te blijven, manieren voor langere concentratie en handvatten om alle informatiestromen zoals nieuws, email en andere berichten te kunnen beheersen.
Waar geniet je meest van tijdens je studie?
Van de eindeloze stroom aan mogelijkheden die worden geboden aan een student. Als je openstaat voor kansen dan komt er zoveel op je af dat het onmogelijk is om geen van de kansen te benutten. Daarnaast kun je als student wat brutaler zijn dan als niet-student. Zo sta ik wel eens voor een groep docenten (in het kader van een onderwijsmodule waar ik aan mee heb geschreven genaamd Slimmerkunde) om te vertellen hoe nieuwe media in het voortgezet onderwijs past. Als ik dan zeg: “Jullie zullen nooit beter om kunnen gaan met een computer dan ik”, dan pikken ze dat, in plaats van dat ze boos worden! Dit zullen andere auteurs van die module – die zelf docent zijn – nooit kunnen maken.
In de praktijk kan een student makkelijker aankloppen om met een hoge pief eens een kopje koffie te drinken, want de meeste ‘volwassenen’ inspireren graag jonge mensen!
Wat is jouw studiestrategie?
Omdat ik zoveel naast mijn studie doe is mijn studiestrategie minimaliseren. Door laat te beginnen met studeren moet ik mij focussen op de kern, in plaats van alle details eromheen. Als ik meer tijd zou nemen om te studeren zou ik ook veel meer studeren, zonder een veel beter resultaat. Dit heeft te maken met de wet van Parkinson (werk breidt uit met de tijd die je het geeft) en de 80/20- regel (20% van het werk is verantwoordelijk voor 80% van de uitkomst en andersom). Daarnaast zoek ik verder dan de studiestof. Even YouTube, Khan Academy of iTunes U afzoeken geeft vaak een hoop informatie. Vervolgens speel ik die video’s anderhalf keer zo snel af.
Waarom vind je medezeggenschap belangrijk?
Omdat op deze manier studenten gehoord worden. Zoals hierboven al staat zijn studenten vaak een stuk slimmer dan de beleidsmakers (of in ieder geval anders denkend) en kunnen dan ook veel toevoegen. Daarnaast vind ik het belangrijk om als student niet alleen te klagen, maar ook mee te zoeken naar een oplossing. Dat is ook waarom ik voor Lijst Calimero kies. Constructief iets bijdragen in plaats van alles afschieten en focussen op de toekomst. Misschien hebben wij niets aan wat medezeggenschapsstudenten nu bewerkstelligen, maar toekomstig studenten in ieder geval wel!
Wat vind jij het meest belangrijke speerpunt van Lijst Calimero?
Eén van de belangrijkste speerpunten van Lijst Calimero vind ik het academisch toetsen. In plaats van reproduceren moet het duidelijk worden dat je de kennis niet alleen hebt, maar ook begrijpt. We zitten hier op een universiteit en dat mag ook in de toetsing duidelijk worden. Bij Geneeskunde hebben wij bijvoorbeeld multiple choice toetsen, uiteraard een kosteneffectieve manier, maar geen manier die bij een universiteit past. Persoonlijk vind ik het heel erg vreemd dat we als artsen in spé getraind worden tot het maken van een keuze tussen goede en foute antwoorden, wat in de kliniek wel eens hele slechte uitkomsten kan hebben. Wist je trouwens dat deze vorm van toetsen is verzonnen tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen snel veel soldaten nodig waren. Door middel van een multiplechoicetoets kon je snel zien waar iemand goed in was. Een manier om te differentiëren dus. De bedenker van deze manier van toetsen heeft later gezegd dat het de meest verschrikkelijke vorm van toetsen is die er bestaat, waarna hij ontslagen werd en hem de mond werd gesnoerd.
Meer weten over Stefan Knapen en ‘Slimmer werken voor studenten’?
Kijk op www.stefanknapen.com